Werk

Tips voor een efficiënte werkdag

Werk en privé combineren is soms een hele uitdaging. Thuis ren je al rond om alles op tijd af te krijgen, iedereen op tijd naar school toe, boodschappen doen, schoonmaken, de was doen en meer! En dan moet je daarnaast ook nog werken...

Werken om geld te verdienen

Het leven kost geld. Je huis met maandelijkse kosten voor hypotheek of huur. En daarnaast de uitgaven voor onder andere boodschappen, elektra, verzekeringen, internet, huisdieren, abonnementen en leuke dingen. Om alles te kunnen betalen is geld nodig.

De meesten van ons verdienen dat geld door te werken. Dat klinkt heel logisch, maar het is soms best lastig om alles op zowel het werk als thuis goed voor elkaar te hebben.

Haal zo veel mogelijk uit je werkdag

Zorg ervoor dat je zowel thuis als op je werk zo efficiënt mogelijk aan de slag gaat. Op die manier haal je het meest uit je dag!

Een fulltime werkdag betekent dat je 8 of 9 uur de tijd hebt om zo veel mogelijk nuttig werk te verrichten. Maak daar gebruik van!

Dit doe je door gestructureerd te werk te gaan. Denk hierbij aan een to do-lijst en het direct wegwerken van kleine klusjes.

To do-lijst

Maak aan het begin van de dag een to do-lijst. Hierop schrijf je alle klussen die je wilt of moet doen die dag. Kijk halverwege de dag of het haalbaar is om alles af te krijgen en maak eventueel alvast een lijstje voor de volgende dag.

Aan het eind van de werkdag maak je de balans op: heb je alles gedaan wat je moest doen? En zo nee, waar lag dat aan? Leg alvast een lijstje voor de volgende werkdag klaar als er klussen niet af zijn. Of als je al nieuwe taken te binnen schieten die op een volgende werkdag gedaan moeten worden.

Tussendoorklusjes op het werk

Vaak zijn er veel tussendoorklusjes die ‘even’ moeten. Die ene collega vraagt je om een nieuwsbrief te controleren. Een andere collega wil dat je meekijkt naar binnengekomen sollicitaties. En alles moet het liefst direct!

Probeer deze ad-hocklusjes te bundelen: ’s ochtends om halftien doe je een (half)uur tussendoorklusjes en in de middag plan je nog zo’n moment in. Op die manier worden de taken uitgevoerd, maar hoef je niet steeds te schakelen tussen je (geplande) werkzaamheden en de ad-hocklusjes. ZO heb je de rest van de tijd om je te focussen op jouw eigen to do-lijst.

Laat je collega’s weten wat je werkwijze is en op welk moment van de dag je tijd hebt ingepland voor ad-hocklusjes of voor kort overleg. Zo weten anderen wanneer ze bij je terecht kunnen.

Meer over werk: