Administratie bijhouden
Het is van groot belang dat je je administratie regelmatig bijhoudt. Alleen dan blijven alle belangrijke papieren vindbaar en houd je goed overzicht. Wat is er betaald of moet nog betaald worden? Welke afspraken zijn er gemaakt? Plancoach geeft handige tips over administratie bijhouden!
Administratie bijhouden op een overzichtelijke manier
Het is het handigst om een vast moment in de week te kiezen waarop je je administratie bijwerkt.
Gedurende de week verzamel je belangrijke papieren en rekeningen. Leg ze op een vaste plek, bijvoorbeeld op een plank in een kast of in een doos. Zo kun je alles er makkelijk bij pakken als je je administratie gaat doen.
Wekelijks rekeningen en post afhandelen
Doe de administratie elke week. Zo houd je goed overzicht, is je administratie op orde én ben je er weinig tijd aan kwijt.
Waar moet je aan denken bij administratie bijhouden?
- Betaal openstaande rekeningen of plaats een betaalopdracht, zodat de betaling ingepland staat. Daarna kun je de rekening opbergen.
- Controleer rekeningafschriften. Als de gegevens kloppen, kun je de papieren afschriften archiveren in een ordner of doos. Krijg je geen papieren afschriften meer? Controleer dan wekelijks je rekeningen via internetbankieren. Zo heb je alle bij- en afschriften nog vers in je geheugen en kun je iets terugdraaien indien nodig.
- Kijk of er (digitale) post is waarop je nog moet reageren. Handel dit af, zodat je bij bent met alle post.
Orden je administratie
Bewaar belangrijke papieren in een ordner of doos op een vaste plek. Liever digitaal? Scan belangrijke post in en sla de bestanden gestructureerd op.
Meer over administratie: