Wind en soms een flinke regenbui erbij zorgen ervoor dat het niet altijd even aantrekkelijk is om de stap te nemen en je hardloopkleding aan te trekken. Zeker niet als je verkouden bent. Gaan verkouden en hardlopen eigenlijk wel samen? Er is een handige check waarmee je zelf kunt achterhalen of je kunt gaan sporten of niet: doe de neck-check!

Verkouden en hardlopen: het kan!

Het is eind december, maar buiten lijkt de winter nog ver weg. We hoeven ons nog niet druk te maken om hardlopen in de sneeuw, want het is herfstachtig weer. Voel je je niet zo lekker en twijfel je of je wel kunt gaan hardlopen?

De neck-check helpt je bij het maken van de keuze. Als je niet zeker weet of je er wel verstandig aan doet om te gaan hardlopen (of een andere sport te gaan doen), kun je voor jezelf nagaan welke klachten je hebt. Caak kun je als je verkouden bent wél gaan hardlopen. Lees hieronder met welke klachten je kunt gaan rennen (en ook met welke klachten je beter thuis kunt blijven!).

Neck-check

De neck-check is een handig en simpel hulpmiddel dat aangeeft bij welke klachten je kunt gaan sporten. Heb je klachten boven de nek? Dan kun je gaan hardlopen! Klachten boven de nek zijn: oorpijn, keelpijn, niesbuien en een verstopte neus.

Heb je klachten onder de nek, dus klachten die zich lager in het lichaam bevinden? Dan doe je er verstandig aan om niet te gaan sporten en rust te nemen. Laat je lichaam zich eerst herstellen voordat je het sporten weer oppakt. Klachten onder de nek zijn bijvoorbeeld: hoesten, koorts, misselijkheid, erge vermoeidheidsklachten en pijn in het lichaam.

Verkouden en hardlopen: ja, maar rustig aan

Mag je volgens de neck-check gaan sporten? Dat is mooi! Maar houd wel in je achterhoofd dat je rustiger aan moet doen dan normaal. Je voelt je immers niet honderd procent, dus daar moet je je training op aanpassen. Loop minder hard dan normaal en maak wat minder kilometers. Zo kun je toch even sporten, maar ben je daarna niet compleet uitgeput.