Natuurlijk zijn we hartstikke blij dat het weer eindelijk zomerse temperaturen heeft aangenomen. We zoeken de zon graag op en genieten ervan zolang het duurt. Maar vergeet niet dat je voorzorgsmaatregelen moet nemen als je gaat hardlopen met warm weer!

Poeh, dat is warm: tips voor hardlopen met warm weer

Met hardlopen krijg je het altijd warm, dus daar kijk je niet van op. Maar als het buiten warm is, is het belangrijk om de volgende punten niet te vergeten:

1. Drinken!
Warm weer betekent extra snel en extra veel zweten, dus extra vochtverlies. Zorg ervoor dat je van tevoren en na het hardlopen extra veel drinkt. Daarnaast is het zeer verstandig om ook tijdens het lopen water mee te nemen. Dit kan bijvoorbeeld met een handige bottlebelt. Zo kun je ook gedurende je hardlooprondje je vocht blijven aanvullen.

2. Kleding
Of eigenlijk: zo min mogelijk kleding. Zorg dat je niet te veel (laagjes) kleding aan hebt als je gaat hardlopen. Een shirt (al dan niet mouwloos) met daaronder een korte broek is voldoende. Draag altijd goede shirts, die vochtregulerend zijn. Zo zul je het minst last hebben van de warmte.

3. Smeren
Vergeet niet dat de zon fel is en dat je als sporter nog sneller verbrandt dan je misschien zou verwachten. Smeer alle lichaamsdelen die onbedekt zijn dus goed in voordat je op pad gaat. Zo beperk je verbranding tot een minimum.

4. Hoofddeksel
Als je lang weg blijft of als je gevoelig bent voor zon is het raadzaam om een petje of zonnehoedje op te doen tijdens het lopen. Zo houd je je hoofd – letterlijk – koel en voorkom je oververhitting. Een zonnebril is ook geen overbodige luxe als je overdag in de zon gaat lopen.

5. Tempo
Pas je tempo aan aan de weersomstandigheden. In warm weer is het heel normaal om wat rustiger te lopen dan je gewend bent. Zeker aan het begin van de zomer moet je lichaam nog wennen aan de zon. Gun je lichaam de tijd en loop wat rustiger. Op deze manier is hardlopen bij zomers weer goed vol te houden.

6. Tijdstip
Probeer op een tijdstip te lopen waarop de zon niet op z’n felst schijnt. Kies voor een ochtendloopje of ga ‘s avonds pas lopen. Probeer in elk geval de vermijden dat je tussen 12.00 en 14.00 uur loopt (beter nog is om niet tussen 11.00 en 15.00 uur te lopen).

7. Geniet
Veel plezier met hardlopen de komende maanden!