Een nieuw jaar betekent goede voornemens en nieuwe kansen. Weet jij waar je het afgelopen jaar allemaal geld aan hebt uitgegeven? Wat waren de grootste kostenposten? Begin 2013 goed door je inkomsten en uitgaven bij te houden.

Excel is een handige hulp

Maak een Excel-schema aan met een aantal categorieën, bijvoorbeeld: huur/hypotheek, gas/elektra/water, boodschappen, verzekeringen, huishouden, verzorging, vervoer, internet/tv, leuk. Deze categorieën noteer je boven in het Excel-bestand, horizontaal. Verticaal vermeld je de dagen van de maand.

En dan is het een kwestie van elke dag of elke paar dagen even de tijd nemen om de gemaakte kosten in te vullen. Laat het Excel-bestand alle kosten automatisch optellen, per categorie en ook een totaalbedrag, en je weet hoe je ervoor staat!

Het is ook handig om jezelf maandelijks per categorie een budget te geven. Zo kun je in de gaten houden of je niet over het budget heen gaat. En als dat wel gebeurt, ben je je daarvan bewust. Zo verdwijnt je geld nooit meer ongemerkt en krijg je een goed inzicht in je inkomsten en uitgaven.

Andere mogelijkheden

Als je graag met een kant-en-klaar huishoudprogramma wilt werken, dan kun je bijvoorbeeld het huishoudboekje van AFAS Personal downloaden. En als je liever op papier werkt, dan werkt een notitieblok of schrift ook prima om als kasboekje gebruikt te worden.