Of het nu gaat om het grondig schoonmaken van de keukenkastjes, het eindelijk eens goed ordenen van alle belangrijke papieren, het serieus op zoek gaan naar een nieuwe baan of het nu echt eindelijk eens beginnen met sporten – voor alles geldt: van uitstel komt afstel. Hoe zorg je ervoor dat afstel verandert in het alsnog uitvoeren van datgene dat je van plan was?

Van uitstel komt afstel… of niet?

Je hebt het voornemen om het echt te gaan doen. Of je hebt het plan in elk geval gehad om het te gaan doen. Wat zorgt ervoor dat je je plan niet volgt en dat je dus toch iets anders gaat doen? Is het tijd die je tekort komt? Of zijn er leukere dingen die je gaat doen?

Er zijn altijd nog klusjes te bedenken die ook moeten of die misschien beter eerst gedaan kunnen worden, voordat je datgene gaat doen wat je je had voorgenomen. Toch is het op een gegeven moment tijd om tot actie over te gaan.

Informeer je omgeving om afstel te voorkomen

Zorg ervoor dat je aan anderen laat weten wat je van plan bent. Ga je op zoek naar een nieuwe baan? Informeer je omgeving hierover. Wie weet hebben ze wel tips voor je! En ze zullen je binnenkort vragen hoe je ervoor staat. Er wordt nu van je verwacht dat je ook daadwerkelijk aan de slag gaat met je plan.

Voor sporten is het heel moeilijk om die eerste stap te zetten, maar het is niet anders: je moet een keer beginnen. Als het begin er eenmaal is, is het minder moeilijk om weer te gaan. Je moet nu eenmaal in een ritme komen en dan zul je zien dat het sporten helemaal niet zo erg is (en misschien zelfs wel leuk!).

Schoonmaken en administratie

Er zijn altijd leukere dingen te bedenken dan schoonmaken en administratieve klussen, maar soms is het nodig om er toch echt tijd voor vrij te maken. Voor het schoonmaken kun je eventuele huisgenoten vragen om mee te helpen. Spreek een dagdeel af waarop jullie aan de slag gaan en zorg ervoor dat op die dag ook alles in huis is wat je nodig hebt: schoonmaakmiddel, dozen om spullen in op te ruimen, tassen om glas en oud papier in te stoppen.

Administratie hoort erbij. Als je het eens in de zoveel tijd bijhoudt, hoeft het helemaal niet veel tijd te kosten. Plan voor jezelf elke week of elke maand een moment in waarop je de administratie gaat doen. Zet die momenten ook echt in je agenda als een afspraak. Zo weet je wanneer je ermee aan de slag moet. Maar je weet ook dat je je op andere momenten niet met je administratie hoeft bezig te houden.

Klaar! Het zit erop

Als je je er dan eindelijk toe gezet hebt om echt tot actie over te gaan, zul je zien dat je daarna opgelucht bent. Vaak blijkt de hoeveelheid tijd die je eraan kwijt bent ook enorm mee te vallen. In je hoofd maak je je er drukker om dan zou hoeven.
Nu de klus gedaan is moet je toegeven: het voelt toch wel heel fijn dat het gedaan is. Of niet?